De mensen van RIVO-Noord

  • Naam: Ninke Leffers  


  • Organisatie: Ommelander Ziekenhuis Groningen 

 

  • Functie: gynaecoloog en Chief Medical Information Officer (CMIO) 


Sinds 2016 is Ninke Leffers werkzaam als gynaecoloog in het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Twee jaar later nam ze ook de rol van Chief Medical Information Officer (CMIO) op zich. ‘Dat doe ik één dag in de week. Hiermee ben ik de verbindende en vertalende factor tussen onze ICT-afdeling en de medische staf.’

‘Mijn CMIO-schapbetrokkenheid bij ICT-projecten begon in het najaar van 2017. Als medisch specialist was ik betrokken bij de inrichting en lancering van ons patiëntenportaal, MijnOmmelander. Een leuk project, waarbij ik plezier haalde uit het samen met collega-specialisten drempels te identificeren en op te lossen. Vanuit het voorzitterschap in deze werkgroep, was het een logische stap om te solliciteren toen er een CMIO gezocht werd in het OZG.’ 

Ontzorgen, optimaliseren en vereenvoudigen
‘Samen met onze toenmalige CNIO heb ik onze visie op de zorg-ICT in het Ommelander geschreven. Met als belangrijke speerpunten: het ontzorgen van de zorgprofessionals, het optimaliseren van registratie en het vereenvoudigen van data-extractie. Het bereiken van deze doelstellingen zorgt ervoor, dat er ook betere informatieuitwisseling met zorgverleners buiten onze ziekenhuismuren én met onze patiënten mogelijk wordt.’

Gedeelde wens
‘Voor die informatieuitwisseling buiten ons ziekenhuis zijn we onder andere aangesloten bij RIVO-Noord. Het is fijn om te zien dat we met zoveel zorgpartijen een gedeelde wens hebben. Dat we met zovelen zijn, maakt het tegelijkertijd ook weer lastiger. De oplossingen moeten breder gezocht, dan wanneer je voor bijvoorbeeld enkel de ziekenhuizen een oplossing zoekt. Maar we zijn zeker op de goede weg; we voeren het gesprek, leren elkaar steeds beter kennen én hebben hetzelfde doel.’ 

Uitwisseling bij elke stap
‘Dat doel is onze regionale zorgviewer. Ondanks dat patiënten in onze regio nog steeds best trouw zijn aan hun ziekenhuis, krijgen ze met steeds meer verschillende zorgverleners te maken. Een patiënt wordt soms naar ons verwezen door de huisarts, ondergaat bij ons diagnostiek om vervolgens een gespecialiseerde behandeling in een ander ziekenhuis te ondergaan. En tot slot komt de patiënt voor de nazorg weer terug bij ons of gaat naar de huisarts. Bij elke stap moet er informatie over de patiënt worden uitgewisseld. In de conventionele opzet gaat er steeds een brief met de patiënt mee, met de door de verwijzer geselecteerde relevante informatie, richting het volgende station. Het risico is natuurlijk, dat er informatie verloren gaat bij elke overdracht.’

Relevante informatie
‘De patiënt moet er op kunnen vertrouwen, dat de behandelaars alle relevante informatie tot hun beschikking hebben. Omdat elke zorgorganisatie met andere informatiesystemen werkt, is die uitwisseling ingewikkeld. Door via een zorgviewer elkaars informatie in te kunnen zien, kan elke betrokken zorgverlener op elk moment volledig op de hoogte zijn. Of dit nou de huisarts is, die wil weten hoe het verder gegaan is na de verwijzing, de fysiotherapeut die een revalidatietraject begeleidt, de verpleeghuisarts die informatie over de ziekenhuisopname nodig heeft of de ontvangende superspecialist alvorens de patiënt te ontvangen.
 
Uiteindelijk dienen we daarmee natuurlijk ook het belang van de zorgverlener: hoe vervelend is het om achter missende informatie aan te gaan, of je achteraf te realiseren dat je informatie miste die wel beschikbaar was?’

Ideale wereld
‘Mijn ideale informatieuitwisselingswereld is dan ook een wereld waarin ik elektronisch toegang heb tot informatie over de patiënt, de relevante informatie kan overnemen in mijn eigen systeem om vervolgens de door mij verzamelde informatie ook weer te kunnen delen met andere zorgverleners én de patiënt.’