Zorgviewer: groen licht voor IZA transformatieplan

Wat een goed begin van 2025! RIVO-Noord krijgt vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) 12 miljoen euro voor de doorontwikkeling van Zorgviewer: het eerste systeem in Nederland waarmee zorgverleners informatie over patiënten snel en eenvoudig uit elkaars zorgdossier kunnen inzien.

In 2024 zijn de ziekenhuizen Tjongerschans, Medisch Centrum Leeuwarden en UMCG samen met de huisartsen van Dokter Drenthe gestart met Zorgviewer. Met de financiering vanuit het IZA kunnen meer zorgverleners en zorgorganisaties in Noord-Nederland de komende jaren gebruik gaan maken van Zorgviewer. Uiteindelijk wil RIVO-Noord de oplossing landelijk beschikbaar stellen, voor alle typen zorgorganisaties. 


Wat gaan we dan doen in 2025?
We zijn al druk doende met het vervolg. Want dat we verder gaan uitrollen, dat is één ding wat zeker is. En met deze financiering kunnen we hier versneld aan werken! Want dat de animo voor Zorgviewer groot is, dat is wel gebleken. Niet alleen binnen ons RIVO-netwerk in het Noorden, maar ook vanuit andere regio's. Dit sluit ook goed aan bij onze landelijke ambities. 





De livegang op 18 april 2024 (fase 1)


In april 2024 was het zover: de livegang van de Zorgviewer waarbij Dokter Drenthe, MCL, Tjongerschans en het UMCG de eerste gebruikers zijn. De Zorgviewer is bedacht, ontwikkeld en gebouwd door zorginstellingen in Groningen, Friesland en Drenthe zelf.

De Zorgviewer is het eerste systeem in Nederland die zorggegevens tussen verschillende zorgniveaus (eerste, tweede en derde lijn noemen we dat) kan ontsluiten. En dat is uniek! ‘Hiermee gaat een langgekoesterde wens van veel ziekenhuizen, huisartsen en andere zorginstellingen in vervulling: een betere uitwisseling van patiëntinformatie’, zegt Dan Zhang, reumatoloog in het MCL en voorzitter van RIVO-Noord.

Als zorgverlener kun je vanuit je eigen patiënt informatiesysteem, zoals je eigen HIS- of EPD-systeem de Zorgviewer openen. Je hebt hiervoor geen nieuw systeem, applicatie of extra opstartprocedure nodig.

Doordat je als zorgverlener gegevens van elkaar kunt inzien, kun je beter geïnformeerd beslissingen kunt nemen. Bovendien bespaart het een hoop tijd, je hoeft immers minder heen en weer te bellen om de juiste informatie boven water te krijgen.

Wat vooraf ging
Het idee van de Zorgviewer is gekomen vanuit de vraag van de zorgverleners zelf. De huidige administratieve puzzel, het sneller kunnen handelen en het voor de patiënt of cliënt minder lastig maken staan hierbij centraal. Of zoals één van de RIVO-Noord leden het verwoord: “Een totaalbeeld van de patiënt is heel waardevol. Alle afspraken, diagnostiek en verrichtingen in één viewer kunnen zien, scheelt veel uitzoekwerk."

 

Hier doen we het voor!

 Essentieel

Rik van der Werf, cardioloog in het UMCG: “Als je het mij vraagt is de zorgviewer dé oplossing voor de administratieve puzzel die we nu voor elke patiënt moeten leggen. Vaak gaat het goed om wijs te worden uit alle pdf’jes die via XDS binnenkomen, maar het is voor collega’s van de zorgadministratie vaak een enorme zoektocht om alle informatie van een patiënt compleet te krijgen. De zorgviewer is een essentieel onderdeel van goede netwerkzorg, zoals wij die verlenen binnen HartNet. 

Waardevol

Rieanne Aardema, zorgpadcoördinator HartNet en Regine Koning, stafmedewerker Cardiologie in het Wilhelmina Ziekenhuis Assen hebben meegedacht tijdens de eerste designsessie.
“Een totaalbeeld van de patiënt is heel waardevol. Alle afspraken, diagnostiek en verrichtingen in één viewer kunnen zien, ook die van de eerste- en derdelijn, zou veel uitzoekwerk schelen. Voor onze pacemakertechnicus zijn bijvoorbeeld het controle ECG en de X-thorax, na
implantatie van een CRT-pacemaker in een interventiecentrum, essentieel voor de controleafspraak.” 

Tijdwinst

Clariska Bijlsma, unithoofd CCU en Observatorium in het Martini Ziekenhuis: “De zorgviewer maakt de informatie van een patiënt voor alle betrokken zorgprofessionals inzichtelijk, waardoor er snel overlegd, beslist en gehandeld kan worden. Volgens mij is dit echt optimale inzet van ict in de zorg.” Haar collega Bea Kranenborg, secretaresse CCU en Observatorium, beaamt dit: “We besteden nu nog veel tijd aan het verzendklaar maken en het  verzenden van patiëntgegevens. Ook tussen alle betrokken zorgorganisaties moet er nog vaak contact gelegd worden om de informatie compleet te krijgen, iets wat veel tijd kost. Met de zorgviewer hoeft dat straks niet meer; dat scheelt enorm.”